Internt
fordrevne danskere
Man kan måske
kalde dem danske flygtninge i deres eget land?
Af Michael
Trier Aagaard
Billede 1 Rester af hullet i Lodsbjerget Foto taget af forfatteren.
I 1943 i
slutningen af krigen blev de personer, der boede på den nuværende Bjålumvej i
Nymindegab bedt af tyskerne, om at forlade deres huse, fordi tyskerne ville
skyde fra den tyske militærlejr i Nymindegab ud mod vest, og man ville
gennemgrave Lodsbjerget i klitrækken (billede 1), der ligger på vestsiden af
Bjålumvej og østsiden af Rinkøbing Fjord, samt også bygge bunkers i området
(billede 2). Husene på Bjålumvej kom således til at ligge i skudlinjen fra den
tyske militærlejr, når man skød mod vest.
Billede 2. Mandskabsbunkers bygget i 1943 på
Bjålumvej i Nymindegab, den ses bag trappen og fyrretræet. Foto taget af
forfatteren.
Det gjaldt fx
min egen far kunstmaleren Carl Trier Aagaard, (CTA 9. 2. 1890 - 8. 6. 1961), og
hans kone forfatteren Anna Roslund (3.
3. 1891 - 8. 3. 1945), de blev i 1943 af tyskerne beordret af til af forlade
deres hus på Bjålumvej i Nymindegab.
De flyttede derfor
til Nikolaj Plads i København, hvor de i forvejen havde en lejlighed, så man
kan sige, at de var heldige, de havde noget at bo i, hvor de kunne være sig
selv og fortsætte deres virke som kunstmaler og forfatter.
I 1945 før
befrielsen blev deres hus på Bjålumvej i Nymindegab beboet af tyske flygtninge,
som tyskerne havde installeret. Huset var et 220 kvadratmeter stor funkisvilla
(Billede 3), der jo kunne rumme en del flygtninge.
Billede 3. CTA’s villa i Nymindegab ca. 1951. Alle
bygningerne i baggrunden er militærlejren, hvorfra man tydeligt ser at huset
ligger i skudlinjen. Personerne er forfatterens familie, hvor nogle er på vej
op ad Lodsbjerget. Fotoet tilhører forfatteren.
Min far
fortrød meget, at han efter befrielsen ikke var hurtig nok til at vende tilbage
fra København til Nymindegab, fordi, som han ofte fortalte mig, så havde
flygtninge pantsat en stor del af husets ejendele hos den ene af de to lokale
købmænd, der var i Nymindegab den gang, og han måtte tilbage købe sine
ejendele. Det bevirkede, da også, at han siden den tid fortrinsvis handlede hos
den ene af de to købmænd i Nymindegab, der ikke havde haft del i dette.
Anna Roslund og Carl
Trier Aagaards genbo i 1943 på Bjålumvej var en fiskerfamilie med to
mindre børn, en dreng og en pige, de fire blev også af tyskerne
beordret til at flytte. De kom til at bo i et sommerhus på
Redningsvejen i Nymindegab, der var ejet af kunstmaleren, professor ved
Kunstakademiet i København, Oscar Matthiesen (8. juli 1861 – 28.
december 1957). Jeg har for nogle år siden talt med pigen fra denne
fiskerfamilie, der nu boer i Hvide Sande, hun husker endnu efter godt
80 år, deres flygtningeophold i sommerhuset, som meget trangt med mange
mennesker, primitivt og koldt. Hun husker også en glædelig begivenhed,
nemlig at Anna Roslund og Carl Trier Aagaard sendte dem pakker fra
København adresseret Professor Oscar Matthiesens hus i Nymindegab. Det
var altså en pakke med gaver sendt af flygtninge til flygtninge. Anna
og Carl fik ikke børn i deres ægteskab, og de to genbobørn var de meget
glade for, de er ofte med på CTA’s malerier fra den periode.
Et sidste eksempel er kunstmaleren Johannes V. Kristensen (1885 -1962)
med familie, der måtte forlade sit meget store sommerhus, Bjålumhus,
der lå på toppen af Lodsbjerget med adgang fra Bjålumvej, men de fik
det aldrig igen, det blev inddraget i militærlejren i Nymindegab til
kommandantbolig under og efter krigen, huset brændte i 1960erne og er
ikke genopbygget.
Dette er nævnt af John V. Jensen: ”En Malermesters Pensel fuldkommen
værdig….Malerisamlingen på Nymindegab Museum”. Museet for Varde By- og
Omegn 2011 s. 49.
Mig bekendt er der derudover ikke tidligere skrevet noget om disse
Internt fordrevne danskere under anden verdenskrig i Nymindegab.
Michael Trier
Aagaard, kan kontaktes på miaa@post2.tele.dk