Allerede som dreng var han glad for det musiske, han lærte at
spille orgel og cello og blev senere medstifter af "Unge Tonekunstnere
i København", hvor han forinden havde modtaget undervisning i cellospil
af Louis Jensen. Senere i sit liv, i Vestjylland, spillede han kammermusik
sammen med bl.a. musikdirektør Frederiksen i Varde, der også
ledede "Sydvestjydsk koncertorkester" på 36 mand, som CTA også
spillede med i på cello. De gav flere vellykkede koncerter i bl.a.
Varde og Esbjerg, og blev engang radiotransmitteret.
CTA begyndte at tegne, som andre børn; men holdt i modsætning
til de fleste aldrig op. Hans første oliemaleri lavede han som 16
årig, det forestiller: "Prins Paris dom over de tre Gratier", han
havde da taget præliminæreksamen, og gået et år
på teknisk skole i Herning. Han fortalte sin far at han gerne ville
være kunstmaler; men det måtte han ikke for sin far. Han skulle
være noget "fornuftigt". Han blev derfor sendt hen på apoteket
i Herning, som apotekerdiscipel, og måtte kort efter rejse til Københavns
Pharmaceutiske læreanstalt, hvorfra han bestod eksamen som cand.
pharm. i 1913, og arbejdede på forskellige apoteker. Han mistede aldrig lysten
til oliemaleriet og malede om aftenen og natten, når han kom hjem
fra apoteket. Han savnede meget at male i dagslys. Da faderen døde
helligede CTA sig maleriet heltids. Gik for sine arvede penge på
Akademiet for de skønne kunster i København modtog undervisning
i malerkunst af bl.a. maleren Harald Giersing. Han lærte også
at modellere og støbe bronzebuster.
Han foretog kunststudierejser til: Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig
og Italien.
CTA udstillede første gang i 1917 på Kunstnernes
Efterårsudstilling, og på Charlottenborg i København første
gang i 1922.
Her fik han antaget en bronzebuste, som han havde lavet af sin kone Anna Roslund, samt
nogle malerier. Udstillede herefter i mindst 10 år sine malerier
på Charlottenborg. Han udstillede i 1941 på "Den frie Udstilling"
i København, og holdt i øvrigt private maleriudstillinger
i København, Herning, Esbjerg, Varde og Nymindegab.
Malerstil: Ekspressionistisk altovervejende. Han malede mange portrætter,
f.eks. også skuespilleren Ebbe Rhode; men mest jævne mennesker
han mødte på sin vej gennem livet. Han malede en del billeder
med religiøst motiv; men den største produktion er af det vestjyske
landskab, som han elskede.
CTA kom førstegang til Vestjylland i 1920, hvor han og hans kone, forfatterinden Anna Roslund, hvert år i 16 somre boede på Abelines gård i Haurvig. De var blandt de første turister der, og bevirkede bl.a.., at der til strandfogedgården blev bygget et lille WC-udendørs. Der står et fotografi af CTA på dagligstuebordet på gården endnu i dag, og WC'et er det lille grønne hus bag gården.
Maleriet, der hænger i forhallen her, til museet og biblioteket, forestiller de lokale beboere på Abelines gård, der høster kornet med le, på fjordengen. Man ser de samtidigt er klædt som fiskere, da de jo som bekendt ernærede sig af begge dele.
I 1936 byggede CTA en stor funkisvilla i Nymindegab, hvor han boede til sin død, kun afbrudt af et par års ophold i København, fordi han i slutningen af anden verdenskrig, lige som de øvrige, der boede mellem fjorden og Nymindegablejren, blev smidt ud af deres huse af tyskerne.
CTA var gift 3 gange, første ægteskab var med Dagmar Aagaard
i begyndelsen af 1920'erne, ægteskabet varede kort. De fik en søn
Ole Aagaard. Herefter traf CTA Anna Roslund, blev skilt fra Dagmar, og
var gift med Anna i knap 25 år, de blev gift den 19. november 1922,
ægteskabet varede indtil Anna døde af tarmslyng under
deres ufrivillige ophold i København under krigen den 8. marts 1945.
Ægteskabet med Anna var barnløst. I 1947 blev CTA gift med
Anne Aagaard og var det til sin død i 1961. CTA fik to børn
i dette ægteskab jeg (læge Carl Michael Trier Aagaard-Jensen
født 1948 og min søster Anna Pia Trier Aagaard-Jensen født
i 1950, og opkaldt efter min fars anden kone Anna Roslund, hvilket må
siges at være en fin gestus af vores mor).
På museet i Nørre Nebel "Blaabjerg Egns Museum -og
Bibliotek hænger to landskabsbilleder, fra Nymindegab, af CTA. Det
ene er i solskin, det andet er præget af gråvejrets regntunge
skyer. Det sætter de to forskellig belysninger over klitterne, havet
og de store linier i hav- og fjordenglandskabet. Det er meget typiske landskabsbilleder
af CTA; men der mangler et andet typisk maleri af ham. Det hedder: "Vejen
ender ved havet". Det forestiller to børn, en dreng og en pige,
med hinanden i hånden. De står på Nymindegab badestrand
i kraftigt modlys fra solnedgangen, som de står med fronten mod.
Det gulligtrøde sollys spejler sig i havet foran dem, og det danner
ligesom en fantasivej fra stranden via havet og op til de røde skyer,
i hvis centrum, solen er, altså en himmelforbindelse, om man vil,
eller også er det bare et smukt naturfænomen. Vælg selv,
hvis De engang ser billedet. Børnenes vej på billedet er endt
ved havet.
CTA's vej endte ved havet.
Kilder: Aage Jacobsens artikel i:
"Jul i Vestjylland" 1942 s.29-31.
Personlige meddelelser fra min far, så vidt jeg husker dem.
Venlig hilsen.
Carl Michael Trier Aagaard-Jensen, læge.
Søn af CTA.
Jupitervej 16
8370 Hadsten